Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Történet egy 342-es "Pulykáról!

2017.03.30

Történet egy 342-es "Pulykáról"

Eszembe jutott egy gőzös-történet egy 342-es Pulykáról. Megboldogult középiskolás koromban - ennek alig kevesebb, mint 50 éve - a családdal Debrecenből Szegedre igyekeztünk a szabadtéri játékokra. Akkoriban kísérletképpen a MÁV indított egy naponta közlekedő, átszállás nélküli távolsági sebesvonatot (nem gyors, csak sebes; abban az időben ilyen is volt), amit majd' minden esetben egy Jendrassik-féle ABbmot-motorkocsi vontatott. Akarom mondani, kettő, mert Ceglédtől a szerelvény ellenkező irányban haladt tovább, így időt lehetett megtakarítani azzal, hogy nem kellett a gépet körbejáratni, így a motorkocsi-vezetőnek elegendő volt csak átszerelni a másik motorkocsiba.

De most jön a java:

Amint beérkezett annak rendje-módja szerint az ABbmot-szerelvény, lehetetlen volt rá felszállni, mert dugig volt emberekkel, talán még a lépcsőkön is csüngött a nép. Mint egy heringes doboz. Tülekedtek is fel az emberek egymás hegyén-hátán. Jézusmária, most hogy az ördögbe jutunk el Szegedre? Megvárjuk a következő vonatot, és Cegléden átszállunk? Nagyon úgy nézett ki, hogy nincs más megoldás. Ám szerencsére, amikor a külsős kijött meneszteni, érdeklődésünkre azt a felvilágosítást adta, hogy húsz perc múlva Nyíregyházáról fog jönni egy mentesítő vonat, ami szintén sebesvonat lesz, és az is végig megy Szegedig, arról sem kell majd átszállni. Tényleg jött húsz perc múlva a vonat, amit ezúttal gőzös vontatott, mégpedig egy 342-es Pulyka, de nem arra a vágányra, amivel előtte az ABbmot-vonat; valószínű, azért, mert Debrecen volt az egyik szén- és vízfelvételi hely, és csak a másik vágányra behaladva volt erre lehetőség.

Nos, átloholtunk a másik vágányhoz, és felszálltunk, mindenkinek lett kényelmes ülőhelye, senki nem szorongott.

Szűk negyedóra elteltével a vonat, élén a Pulykával, el is indult Szeged felé. Még arra is emlékszem, hogy hol állt meg: Hajdúszoboszló, Kaba, Püspökladány, Karcag, Fegyvernek-Örményes, Kisújszállás, Törökszentmiklós, Szajol, Szolnok, Abony, Cegléd (itt újabb negyedóra várakozás következett, egyrészt az ismételt szén- és vízfelvétel, másrészt a gépkörbejárás végett, hiszen itt ellenkező irányban folytatódik az út), Nyársapát, Nagykőrös, Katonatelep, Kecskemét, Kiskunfélegyháza, Kistelek, Szatymaz, Kiskundorozsma, és végül Szeged. Nos, itt volt jelentősége annak, hogy a nyíregyházi vontatási főnökség a 342-es Pulyka "személyében" szertartályos, azaz szerkocsi nélküli gőzmozdonyt küldött a mentesítő sebesvonat vontatása céljából, hiszen, mint ilyen, azonos sebességgel közlekedhetett mind előremenetben, mind farmenetben, azaz rückvercben, tehát nem kellett hozzá fordítókorong, csak gépkörbejárás.

Ment is a Pulyka becsülettel, helyenként akár 85-90-el is.

És a Pulyka-vontatta vonattal mindössze húsz perccel tartott tovább a teljes menetidő Debrecen és Szeged között, mint a dízel-motorkocsival.

Nagyjából ennyi.