Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Az M41-es Csörgő

Ez az album a magyar dízelmozdony-ipar büszkeségéről, az M41-esről (vasutas-becenevén "Csörgő") tartalmaz felvételeket.

A MÁV megrendelésére a Ganz-MÁVAG a múlt század 70-es éveinek elején kezdte meg a gyártását ennek a közepes teljesítményű dízel-hidraulikus mozdonynak; abból a célból, hogy az akkorra már kiöregedettek számító gőzmozdonyokat, a 424-es Bivalyokat lecseréljék M41-es dízelekre (becenevén „Csörgő”-re). Kiváló gyorsvonati mozdony. Egyaránt alkalmas úgy személy-, mint gyors-, sőt, intercity-vonatok továbbítására is, mivel maximális sebességét az illetékes hatóságok 100 km/h-ban állapították meg, amit akár utazósebességként is tarthat. Ugyan igen ritkán, de előfordulnak tehervonatok élén is. Próbamenete során 125 km/h-t értek el vele. Ez a mozdonytípus rövidesen a magyar dízelmozdonyipar büszkesége lett, sokat szállítottunk belőle exportra a világ minden tájára. Gyorsulása kitűnő, 100-120 méteren belül, fajlagos leterheltséggel képes elérni a 100 km/h sebességet. Nagy hátránya, hogy meglehetősen gyenge (7-8 személykocsinál többet nemigen bír el, ezért tehervonatok vontatására nem igazán alkalmas), továbbá igen zajos, jellegzetes dübörgő-csörömpölő a hangja, ami miatt a mozdonyvezetők elkeresztelték „Csörgőnek”. Mind a mai napig megtalálhatók az ország valamennyi, villamosítás nélküli vonalán.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.