Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


18. A 424-es "Bivaly", a magyar gőzmozdonyok királya

A 424-es „Bivaly”-t (2D tengelyképletű univerzális mozdonytípust) 1924-ben fejlesztették ki, Dr. Kertész Béla, egyetemi magántanár, gépészmérnök-mozdonykonstruktőr vezetésével. Létrehozásában részt vett Horthy István (aki maga is gépészmérnök volt) is, az akkori kormányzó, Horthy Miklós fiatalabbik fia is. Küllemét tekintve háromféle kivitelben gyártották: szimpla kéménnyel, füstterelő nélkül, szimpla kéménnyel, füstterelővel, dupla kéménnyel, füstterelővel (akadtak dupla kéményű füstterelő nélküli példányok is, ám ezek nem külön gyártott példányok voltak, hanem utólag szerelték le róluk a füstterelőt). Egyaránt alkalmas volt mind személy-, gyors-, expressz-, és tehervonatok vontatására. A megengedett maximális sebességét 90 km/h-ban határozták meg, ám próbamenete során elérték vele a 120 km/h-t. A 424-es, vagyis becenevén a Bivaly, méltán vált a magyar mozdonyipar büszkeségévé. Sajnos, a II. világháború után a szovjetek, a „hős felszabadítók” sokat elvittek belőlük, hadizsákmányként, „jóvátétel” címén. Minthogy az ottani vasutak széles nyomtávúak (1524 mm), csak
természetes, hogy nekünk, magyaroknak kellett ingyen és bérmentve („hálából” a „felszabadításért”)
széles nyomtávúvá átalakítani az elrablott példányokat...

 

A Bivaly és a Nyalóka

Dátum: 2011.07.11
Fénykép: 17
Mappák: 0
 

Hozzászólások

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.