Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


19. Az 520-as "Bumbardó"

MÁV 520-as sorozat, a Bumbardó. Egyaránt kiszolgálta úgy a fasisztákat, mint a bolsevikokat. Igen nagy teljesítményű, elsőrangú gyorstehervonati mozdony, 80 Km/h megengedett maximális sebességgel (szólóban akár a 100-at is képes volt vinni), 1E tengelyképlettel. Gyártását a hitleri Németországban kezdték meg a II. világháború alatt, a Waffen SS számára, kimondottan hadicélokra. A háború befejeztével a szovjet hadsereg e mozdonyok állományának nagy részét hadizsákmányként lefoglalta, és a Szovjetunióban átalakították széles (1524 mm) nyomtávúakká. Ebből a szovjetek, „testvéri”, „internacionalista” segítségként nagyobb mennyiséget adtak el (persze jó pénzért, méghozzá nem is rubelért, hanem dollárért) Magyarország számára. Innen a másik beceneve, hogy „Hruscsov-dízel”, minthogy akkoriban a Szovjetunió és a kommunista világ mindenható első emberét Nyikita Szergejevics Hruscsovnak hívták. Nekünk, magyaroknak pedig nem volt más választásunk (hiába ajánlottak egyes nyugat-európai országok nagy teljesítményű dízel(!)mozdonyvásárlásra lényegesen kedvezőbb feltételeket), minthogy „örömmel” elfogadjuk a „testvéri internacionalista” segítséget. Azt persze mondanom sem kell, hogy Szergejék valamennyi, Magyarország számára átadott példányt széles nyomtávú kivitelben bocsátották rendelkezésünkre, tehát megint csak nekünk, magyaroknak gyűlt meg a bajunk velük...

 

Hozzászólások

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.