Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


25. Szerkocsi nélküli gőzmozdonyok

Ebben az albumban szerkocsi nélküli, ú.n. szertartályos mozdonyok láthatók. A szertartály nem más, mint a kazán két oldalán elhelyezett nyeregvíztartály, (innen kapják a vizet) továbbá a mozdonyok hátulján, a vezetőállás ("konyha") mögött elhelyezett széntartó, szakzsargonnal "puttony", amiből a szenet nyerik. Előnyük a szerkocsis mozdonyokkal szemben, hogy a pálya állapotának megfelelően azonos sebességgel közlekedhetnek úgy előremenetben, mint rückvercben. Az ilyen mozdonyoknak abban áll a jelentősségük, hogy amikor az általuk vontatott szerelvény útja ellenkező irányban folytatódik, nem kellett fordítókorong, csak gépkörbejárás, amivel időt lehetett megtakarítani. Egyetlen hátrányukat a szerkocsis társaikkal szemben abban látom, hogy üzemanyag-befogadóképességük kisebb, így gyakrabban kellett megállniuk szén és/vagy vízfelvétel végett.

A Magyarországon előforduló szerkocsi nélküli mozdonyok:

    - a 22-es (később 275-ös) "Nyalóka", v. "Motorpótló"

    - a 242-es "Koporsó",

    - a 342-es "Pulyka"

    - a 375-ös "Kati",

    - a 376-os "Hektor",

    - a 377-es "Ilonka"

    - a 442-es "Kanpulyka".

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.