Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


3. A 242-es "Koporsó"

A 242-es elsőrangú mozdony (vasutas-becenevén "Koporsó") Magyarország egyetlen áramvonalas burkolattal ellátott, egyszersmind leggyorsabb, 2B2 tengelyelrendezésű gőzmozdonya volt. Könnyű expresszvonati mozdonynak használták, mi több, magyarországi szakaszán 242-essel továbbították az Orient Expresszt is. Egyedüli hátránya, hogy elég gyenge volt, 5-6 személykocsinál többet nemigen bírt el. Maximális sebességét teljes leterheltség mellett 130 km/h-ban határozták meg. Szólóban, próbamenete során 161,5 km/h-t mértek vele, ezzel világszinten is dobogós helyezést ért el, bronzérmet szerzett; a világ harmadik leggyorsabb gőzmozdonyává lett; és csak a brit „Mallard” (203,6 km/h), és a német „Borsig” (200 km/h) utasította maga mögé. Szerkocsija nincs, a vizet a kazán oldalán található nyeregvíztartályból, a szenet pedig a hátul, a vezetőállás („konyha”) mögött kívül elhelyezett széntartóból, „puttonyból” nyeri.

 

Hozzászólások

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.